7 راهکار برای کمک به دانش آموزان دیرآموز

بدون دیدگاه

در این مقاله از معلم شو قصد داریم به دانش آموزان دیرآموز بپردازیم. تلاش برای تشخیص دیرآموز بودن دانش آموز قبل از کلاس دوم بسیار مهم است. مهمترین دلیل برای تشخیص زودهنگام است این است که واقعاً به والدین کمک می‌کند تا سرعت یادگیری آهسته‌تر را درک کنند و فشار را از روی کودک به خاطر عدم موفقیت تحصیلی بالا بردارند.

آموزش به دانش آموزان دیرآموز، کار دشواری است که به نوع خاصی از افراد نیاز دارد. درک، صبور بودن و آگاهی از چالش‌های خاصی که این دانش‌آموزان با آن مواجه هستند برای رشد و توسعه آنها بسیار مهم است.

چه دانش‌آموزان دیرآموز در کلاس‌های معمولی ادغام شوند یا در یک مدرسه خاص شرکت کنند، موفقیت آنها به شدت به کیفیت آموزش آنها بستگی دارد. ارزیابی دقیق توانایی‌های دانش‌آموزان دیرآموز و استفاده از مناسب‌ترین راهبردهای آموزشی می‌تواند تأثیر عمیقی بر کیفیت زندگی آنها داشته باشد.

تعریف دانش آموزان دیرآموز

تعریف دانش آموزان دیرآموز

دانش آموزان دیرآموز عموماً دانش‌آموزی در نظر گرفته می‌شود که در آزمون رسمی IQ به نمره کامل بین 70 تا 85 (یا 89) می‌رسد. بنابراین، این محدوده از IQ به عنوان یک ناتوانی ذهنی مرزی (اختلال شناختی) یا توانایی فکری متوسط ​​در نظر گرفته می شود.

این نمرات IQ به اندازه کافی پایین نیستند (کمتر از 70) که آنها را در گروه اختلالات شناختی خفیف قرار دهد (اصطلاح قدیمی = عقب ماندگی ذهنی خفیف). همچنین معمولاً بین IQ و توانایی تحصیلی آنها اختلاف کافی وجود ندارد تا آنها را در گروه ناتوانان یادگیری قرار دهد. با کمال تعجب، این گروه از کودکان ممکن است حدود 23 درصد از کل جمعیت دانش آموزی را تشکیل دهند.

جنبه نگران کننده آهسته یادگیر بودن این واقعیت است که  دانش آموزان دیرآموز معمولاً واجد شرایط هیچ گونه خدمات ویژه، آموزش ویژه، یا حتی یک برنامه آموزشی فردی مفید نیستند. در محیط کلاسی معمولی، بیشتر معلمان روش تدریس خود را برای یادگیرنده متوسطی که میانگین ضریب هوشی 90 تا 110 دارد، تنظیم کرده اند. اما معلم هوشمند همیشه این دانش آموزان را نیز در نظر می گیرد.

طبق گفته وویت و همکارانش، می‌دانید که تقریباً 23 درصد از دانش‌آموزان ممکن است به عنوان دانش‌آموزان دیرآموز یا دارای ناتوانی شناختی مرزی طبقه‌بندی شوند. اگرچه بی توجهی و حواس پرتی زیادی در طول تست روانشناختی او مشاهده شد، اما تست هوش او نشان داد که او در محدوده تحصیلی پایین‌تر عمل می‌کند و نمره IQ کلی یا کامل 75 را دریافت می‌کند.

بیشتر بدانید :   روش تدریس بحث گروهی چیست؟

7 روش برای کار با دانش آموزان دیر آموز

1- انجام تست IQ

اگر قبلاً این اتفاق نیفتاده است، از یک متخصص بخواهید که یک تست رسمی IQ برای دانش آموز انجام دهد. درک میزان نقص دانش آموزان دیرآموز می تواند برای درک میزان کمک اضافی که او نیاز دارد بسیار مفید باشد.

در حالی که ضریب هوشی 100 متوسط ​​در نظر گرفته می شود، هر جایی بین 85 تا 100 در واقع در منطقه طبیعی است. ضریب هوشی بین 70 تا 85 پایین در نظر گرفته می شود، در حالی که ضریب هوشی زیر 70 می تواند نشان دهنده عقب ماندگی ذهنی باشد. ضریب هوشی 85 ممکن است به کمی زمان و حوصله بیشتر نیاز داشته باشد، در حالی که ضریب هوشی 70 ممکن است کمک بیشتری را برای انجام کارهای اساسی داشته باشد.

ضریب هوشی 75 به این معنی است که یک کودک 8 ساله به طور کلی با 75 درصد از عملکرد فکری متوسط یک کودک 8 ساله، یعنی به طور متوسط در یک کودک 6 ساله، از نظر فکری عمل می کند. با بالا رفتن سن، او در سن 16 سالگی از نظر فکری به عنوان یک نوجوان 12 ساله عمل می کند.

 توجه داشته باشید که یک ناتوانی شناختی خفیف یا نابالغی اجتماعی می تواند هم به صورت حواس پرتی و هم حرکتی بیش از حد نشان دهد.

2- ارزیابی دانش‌آموزان

نقاط قوت و ضعف دانش آموزان دیرآموز را ارزیابی کنید. به کارهایی که دانش آموز ممکن است به خوبی انجام دهد توجه کنید و در عین حال توجه داشته باشید که به نظر می رسد دانش آموز در چه زمینه هایی بیشترین مشکل را دارد. بنابراین توجه داشته باشید که آیا دانش آموز توانایی هنری دارد یا با آگاهی فضایی، ریاضیات، مهارت های کلامی یا سایر زمینه ها سهولت بیشتری نشان می دهد.

این توانایی‌ها را تشویق و تحسین کنید. توجه داشته باشید که رویکرد یادگیری دانش آموز چه نوع زبان آموزی است (بصری، شنیداری یا حرکتی) و روش تدریس خود را با این سبک تطبیق دهید.

3- نگرش صبر را در خود پرورش دهید

نگرش صبر، درک و پذیرش را در خود پرورش دهید. دانش‌آموزان دیرآموز که ضریب هوشی پایینی دارند ممکن است هیچ نشانه‌ای مبنی بر توجه به تلاش‌های شما نشان ندهند و به راحتی حواسشان پرت شود. چند بار دادن دستورالعمل یکسان به دانش آموز ممکن است برای درونی کردن این مفهوم ضروری باشد. اگر متوجه شدید که ناامید شده‌اید، نفس عمیقی بکشید و روش دیگری را امتحان کنید.

بیشتر بدانید :   آشنایی با روش تدریس سخنرانی

4- واژگان خود را تنظیم کنید

تنظیم واژگان خود را به طوری که توضیحات و دستورالعمل های شما به وضوح برای دانش آموزان دیرآموز قابل درک باشد. در تکالیف و تست ها، از هر گونه واژگان چالش برانگیز که ممکن است مانع از درک سوالات یا دستورالعمل ها توسط دانش آموز شود، خودداری کنید. اگر دانش آموز حتی نتواند آنچه از او خواسته می شود بفهمد، انجام این کار برای او بسیار دشوار می شود.

5- به هر سؤالی که برای دانش‌آموز پیش می‌آید پاسخ دهید

به هر سؤالی که ممکن است برای دانش‌آموزان دیرآموز پیش بیاید، به جای اینکه او را مجبور کنید برای «زمان مناسب» منتظر بماند، فوراً پاسخ دهید. یادگیری این دانش‌آموزان زمانی بهترین کار را انجام می‌دهد که خود به خودی باشد، و بنابراین باید به محض ایجاد نیازهای خود به خود آن‌ها را تنظیم کنید.

6- از وسایل کمک بصری استفاده کنید

از وسایل کمک بصری استفاده کنید، از داستان سرایی و هر روش دیگری استفاده کنید که می تواند مطالبی را که آموزش می دهید جذاب تر کند. این دانش‌آموزان ممکن است نسبت به دانش‌آموزان دیگر دامنه توجه کوتاه‌تری داشته باشند، بنابراین کشف راه‌هایی که می‌تواند آنها را علاقه‌مند نگه دارد، مهم است.

7- به یاد داشته باشید که سرعت را حفظ کنید

به یاد داشته باشید که سرعت را بسیار متعادل نگه دارید و از معرفی سریع مطالب جدید خودداری کنید. از آنجایی که حفظ اطلاعات دانش‌آموزان دیرآموز با ضریب هوشی پایین بیشتر طول می‌کشد، تمرکز روی کارها تا زمانی که به طور رضایت‌بخش تکمیل شوند و سپس اضافه کردن تکالیف دشوارتر ممکن است بسیار مفیدتر باشد. به عنوان مثال، ممکن است چند ماه طول بکشد تا کودک یاد بگیرد که به تنهایی بند کفش هایش را ببندد. تسلیم نشوید (مثلاً به کودک پیشنهاد کنید کفش‌های نواری را انتخاب کند) — تا زمانی که بتواند کار را انجام دهد به آن پایبند باشید، سپس به آرامی اهداف چالش‌برانگیزتری را اضافه کنید.

اشتراک گذاری :
جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست