اهمیت تغذیه در دانش آموزان + 5 ماده مفید برای آنها

بدون دیدگاه

اهمیت تغذیه در دانش آموزان

تغذیه نقش مهمی در رشد و سلامت دانش آموزان دارد و می تواند روی میزان یادگیری آن ها مؤثر باشد. اهمیت تغذیه در دانش آموزان ابتدایی بسیار بیشتر است؛ چرا که این سن، مهم‌ترین دوره در رشد کودک است و آن ها برای رشد بهتر به تغذیه مناسب نیاز خواهند داشت. به همین دلیل باید به وعده غذایی کودکان چه در داخل مدرسه و چه در منزل توجه شود.

از همین رو ما تصمیم داریم در این مقاله از معلم شو در خصوص اهمیت تغذیه در دانش آموزان با شما صحبت کنیم. همراه ما باشید!

مواد غذایی مفید برای دانش آموزان

تحقیقات جدید می گوید، دانش آموزانی که تغذیه بهتری دارند، نسب به سایر دانش آموزان، دانش آموز موفق تری هستند.

مواد غذایی لازم برای دانش آموزان

دانش آموزان به طور مداوم در حال تحرک هستند و برای یادگیری هم به انرژی زیادی نیاز دارند. به همین دلیل باید تغذیه مناسبی داشته باشند تا تمام املاح و ویتامین های مورد نیاز بدن آن ها تأمین شود. در واقع اگر انرژی مورد نیاز آن ها از طریق چربی های مفید و کربوهیدرات تأمین نشود، پروتئین هایی که برای رشد بدنشان بوده صرف تأمین انرژی خواهد شد.

اکثر دانش آموزان با کمبود آهن و ویتامین های A و D مواجه هستند. به همین دلیل باید تغذیه آن ها سرشار از این ویتامین ها و املاحی مانند آهن و کلسیم باشد که به خوبی رشد کنند. کلسیم برای حفظ تراکم استخوان ها و قد کشیدن کودکان بسیار ضروری است. برای مثال والدین باید خوراکی هایی مثل شیر، ساندویچ پنیر و گردو و… را به عنوان میان وعده دانش آموزان در نظر بگیرند.

توجه به تغذیه در دانش آموزان

تغذیه دانش آموزان چه در داخل منزل و چه در مدرسه از اهمیت بالایی برخوردار است و باید به آن توجه ویژه شود. چرا که اگر اهمیت تغذیه در دانش‌آموزان دست کم گرفته شود، احتمال آسیب رسیدن به بدن آن ها و بروز بیماری های مختلف در بزرگسالی وجود خواهد داشت.

اکثر والدین تمام تلاش خود را به کار می برند که وعده های غذایی سالم و سرشار از مواد مغذی برای فرزندان خو فراهم کنند. اما با این حال همواره نگران تغذیه آن ها در مدرسه هستند. چرا که کودکان علاقه خاصی به خرید خوراکی های مختلف و اغلب مضر در مدرسه دارند.

در واقع هیچ‌کدام از والدین نمی توانند فرزندشان را مجبور کنند که در مدرسه خوراکی نخرند. اما با توجه به اهمیت تغذیه در دانش آموزان، آن ها می توانند با آموزش های درست، فرزند خود را به سمت مصرف خوراکی های سالم سوق دهند. این کار فقط با داشتن یک عادت غذایی سالم در منزل ممکن است.

البته در خصوص دانش‌آموزان دوران ابتدایی، معلم ها هم می توانند نقش مهمی در آموزش تغذیه سالم در دانش آموزان داشته باشند و آن ها را به مصرف خوراکی های سالم تشویق کنند. با توجه به اهمیت تغذیه سالم در این دوران، تثبیت عادت غذایی سالم در کودک یکی از اصلی ترین ویژگی های معلم کارآمد به شمار می رود.

به طور کلی تغذیه و وعده غذایی دانش آموزان باید شامل موارد زیر باشد:

  • مواد غذایی حاوی انواع ویتامین ها و مواد معدنی مثل سبزیجات و میوه ها
  • مواد غذایی حاوی پروتئین مثل گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ، حبوبات و…
  • نان و غلات
  • لبنیات به‌ خصوص شیر
  • مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب برای تأمین انرژی کودک

تغذیه دانش آموزان در مدرسه

دانش آموزان بیشتر وقت خود در طول روز را در مدرسه می‌گذارند. آن ها همچنین بیشتری میزان انرژی خود را در مدرسه برای انجام فعالیت های مختلف و یادگیری صرف خواهند کرد. به همین دلیل باید به تغذیه آن ها در مدرسه توجه شود.

والدین به هیچ عنوان نباید از خوراکی هایی مثل چیپس و پفک، کاکائو و شکلات، نوشابه و… برای تغذیه دانش‌آموزان استفاده کنند. بلکه بهتر است ساندویچ های سالم و یا مقداری میوه را در داخل کیف مدرسه آن ها قرار دهند تا در زنگ تفریح‌ها یک خوراکی سالم مصرف نمایند.

وعده های مورد نیاز برای دانش آموزان

به طور کلی، پزشکان و متخصصان تغذیه توصیه می کنند کودکان در طول روز 3 وعده غذایی اصلی و حداقل 2 میان وعده داشته باشند. در این وعده ها باید تمام گروه های غذایی مثل لبنیات، گوشت، حبوبات، میوه ها و… مصرف شود.

اهمیت تغذیه در دانش آموزان در خصوص وعده صبحانه بسیار بیشتر است. وعده صبحانه مهم ترین وعده برای دانش‌آموزان به شمار می رود و والدین باید به این وعده غذایی توجه ویژه داشته باشند. تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد دانش‌آموزانی که بدون خوردن صبحانه به مدرسه می روند، از تمرکز کافی برخوردار نیستند و نمی توانند به خوبی مطالب درسی را فرا بگیرند. در واقع امکان آسیب رسیدن به حافظه کوتاه مدت  دانش آموزانی که در وعده صبحانه تغذیه مناسبی ندارند، بیشتر است.

وعده صبحانه بهتر است شامل شیر و لبنیاتی مثل پنیر، مقداری میوه، خیار و گوجه، مغزهایی مثل گردو و بادام و… باشد. خوراکی هایی مثل آب‌میوه‌های غیرطبیعی، مربا، کیک صبحانه و… چندان هم برای صبحانه دانش آموزان توصیه نمی شود.

در خصوص دیگر وعده های غذایی هم باید مواد غذایی انرژی بخشی مثل پروتئین ها، کربوهیدرات و چربی های مفید را برای ناهار و یا شام دانش آموزان در نظر گرفت. میان وعده ها هم می توانند خوراکی هایی مثل میوه ها، انواع مغزها، شیر و… باشند.

زمان مصرف وعده های غذایی دانش آموزان

متخصصان تغذیه توصیه می کنند دانش‌آموزان هر 1.5 الی 2 ساعت یکبار یک وعده غذایی سبک مصرف نمایند. در این صورت هم انرژی کافی برای انجام فعالیت های خود خواهند داشت و هم دچار کاهش قند نخواهند شد.

غذاهای مضر برای دانش آموزان

خوراکی هایی مانند انواع شکلات ها و شیرینی ها، از خوراکی های خوشمزه و مورد علاقه دانش آموزان هستند که می توانند تأثیرات بدی روی سلامت آن ها داشته باشند. اما اکثر دانش آموزان، به خصوص در دوران ابتدایی به خوردن چنین خوراکی هایی علاقه دارند و معمولاً در زنگ تفریح ها این خوراکی ها را به عنوان میان وعده مصرف می کنند.

چنین خوراکی هایی باعث بی اشتهایی و سیری کاذب در کودکان می شود. به این ترتیب آن ها از خوردن غذاهای اصلی و وعده های سالم صرف نظر می کنند و این موضوع باعث اختلال در رشدشان خواهد شد.

در صورتی که والدین اهمیت تغذیه در دانش‌آموزان را جدی بگیرند و برای زنگ تفریح آن ها خوراکی های مفیدی در داخل کیفشان قرار دهند، باعث یادگیری بهتر آن ها شده و به بهبود رشدشان هم کمک خواهد کرد.

یک معلم کارآمد با توجه به اهمیت تغذیه در دانش آموزان باید سر کلاس در کنار مطالب درسی، در خصوص تغذیه و غذاهای سالم هم با دانش‌آموزان صحبت کرده و آموزش های لازم در این زمینه را به آن ها ارائه دهد.

استفاده از تنقلات سنتی مثل گردو، بادام، پسته، گندم برشته، نخودچی و کشمش، و… به جای غذاهای مضری مثل چیپس و پفک می تواند به سلامت و رشد بهتر دانش آموزان کمک کرده و قدرت یادگیری آن ها در مدرسه را هم تقویت کند.

نقش والدین در تغذیه درست دانش آموزان

والدین باید به اهمیت تغذیه در دانش آموزان توجه ویژه داشته باشند و همواره غذاهای سالم و مقوی برای کودکان خود فراهم کنند. آن ها باید کودکان خود را به خوردن صبحانه تشویق کرده و به هیچ عنوان آن ها را بدون صبحانه به مدرسه نفرستند.

همچنین آن ها می توانند از طریق ترفندهای مختلف مثل تزیین غذاها به شکل جالب کودکان را به خوردن غذاهای سالم به جای غذاهای مضر تشویق نمایند.

نقش معلمان در تغذیه درست دانش آموزان

علاوه بر والدین، معلمان هم باید به تغذیه دانش‌آموزان اهمیت دهند. چرا که دانش‌آموزان زمان زیادی را در مدرسه می‌گذارند و میان وعده های خود را در مدرسه و زنگ تفریح مصرف می کنند. نقش معلمان این است که آموزش های لازم در خصوص تغذیه سالم و ناسالم را به دانش آموزان ارائه داده و آن ها را به خوردن غذاهای سالم تشویق کنند.

اشتراک گذاری :
جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست