انتظار می رود وب 3.0 و متاورس تأثیر زیادی بر نحوه زندگی ما داشته باشند، دقیقاً همانطور که وب 2.0 و اینترنت برای اولین بار وارد صحنه شدند. از طریق واقعیت افزوده واقعیت مجازی و سایر فناوری های مرتبط، متاورس می تواند شکاف بین قلمرو فیزیکی و دنیای مجازی را پر کند. به این ترتیب، برنامه های کاربردی آن می تواند بی پایان باشد و نقش متاورس در آموزش هم بخشی از این تحول است. یکی از موارد متعدد استفاده از متاورس می تواند نقش آن در آینده آموزش باشد. برای ادامه مقاله با معلم شو همراه باشید.
قابلیت های از راه دور این فناوری، همراه با امکانات مجازی بی پایان، می تواند مدرسه ها را به طور زیادی متحول کند. کارشناسان بر این باورند که تا زمانی که متاورس بتواند با بهترین اصول یادگیری مطابقت داشته باشد، می تواند نحوه آموزش دروس و نحوه یادگیری کودکان را تغییر دهد.
اصطلاح متاورس در چند وقت گذشته در اینترنت ظاهر شد. از زمانی که چند سازمان پیشرو عمدتاً پس از آن که متا، آن را به عنوان بخشی از استراتژی آینده خود معرفی کرد، شهرت یافت. پیشوند یونانی meta به معنای فراتر و verse به معنای جهان است. فناوری توسعه یافته که به افراد اجازه میدهد برای خود آواتار بسازند و زندگی دومی در دنیای مجازی داشته باشند، باعث شده است تا مردم متاورس را به عنوان دنیای آینهای یا اینترنت فضایی توصیف نمایند. ما شاهد پیشرفت های زیادی در متاورس هستیم که با جنبه های مختلف زندگی ما از جمله کار، سرگرمی، مسافرت و تحصیل سازگار شده است.
نقش متاورس در آموزش! چگونه می توانیم از Metaverse در آموزش استفاده کنیم؟
مطالعه ای که توسط یونیسف انجام شد نشان داد که همه گیری ویروس کرونا باعث اختلال در تحصیل 91 درصد دانش آموزان در سراسر جهان شده است. دانش آموزان و معلمان در سراسر جهان مجبور بودند خود را با یادگیری از راه دور تطبیق دهند. فناوری عامل مهمی در آموزش مداوم بوده است. با ظهور متاورس، فناوری را می توان برای ارائه تجربیات بلادرنگ به دانش آموزان به طور کامل مورد استفاده قرار داد.
- همکاری: تعاملات اجتماعی برای رفتار انسان، مهم هستند. آنها همچنین روحیه یادگیری، درک فرهنگی و جامعه سازی را پرورش می دهند. چنین انجمن هایی به القای کیفیت خودتنظیمی کمک میکنند، چیزی که مدارس ابتدایی برای رسیدن به آن در سالهای شکلگیری کودکان تلاش میکنند.
- ارتباط: صحبت کردن، خواندن، نوشتن و گوش دادن با هم ارتباط را تشکیل می دهند. پیش از این، صحبت کردن، خواندن، نوشتن و گوش دادن از طریق تعاملات حضوری و مشاوره فیزیکی ایجاد شده بودند. با این حال تکرار آن در متاورس یک چالش است. به این ترتیب، همکاری و ارتباط نباید در متاورس خیلی مشکل ساز باشند. به لطف فناوری های پیشرفته ای مانند AR، VR و موارد دیگر، همکاری و برقراری ارتباط با یکدیگر در دنیای مجازی یک بازی کودکانه است!
- محتوا: روش های مرسوم یادگیری همیشه شامل یادگیری با قلم و کاغذ نیست که نمیتوان آن را اغلب برای تجارب یادگیری سفارشی سازی کرد. در متاورس، ترکیبی از همکاری و ارتباطات نقش مهمی در تعیین این موضوع ایفا می کنند که چه محتوایی باید در دنیای مجازی ارائه شود تا یادگیری به بهترین شکل ممکن تسهیل شود.
همه چیز درباره نقش متاورس در آموزش
- تفکر انتقادی: دانشآموزان معمولاً با این مهارت حیاتی دست و پنجه نرم میکنند، زیرا در آن زمان بسیار جوان هستند و نمیتوانند بدانند با اطلاعاتی که در دست دارند، چه کاری میتوانند انجام دهند. به کارگیری دانش در زمینه های دیگر زندگی با ارزیابی خود از مزایا و معایب انجام این کار، مستلزم راهنمایی هایی است. اگر قرار است بچه ها بتوانند استدلال کنند، ابتدا باید همکاری و برقراری ارتباط بین خود را بیاموزند تا بتوانند به نظرات دیگران گوش دهند، نظرات خود را ارائه دهند و تصمیمی آگاهانه بگیرند.
- نوآوری خلاقانه: ادغام محتوای ارائه شده با تفکر انتقادی منجر به نوآوری خلاقانه در بین کودکان می شود. اینجا جایی است که گیمیفیکیشن محتوا یا همان ارائه محتوا از طریق بازی می تواند مفید باشد! زیرا نه تنها کمک های سمعی و بصری ارائه می کند، بلکه به دانشآموزان اجازه میدهد تا آنچه را که میآموزند تجسم کنند. یادگیری مبتنی بر بازی همچنین کنجکاوی را ترویج می دهد، بنابراین کاوش بیشتر در مورد موضوع را تشویق می کند. جالب اینجاست که طبق گزارش مجمع جهانی اقتصاد، خلاقیت سومین مهارت مورد نیاز برای اشتغال است.
- اعتماد به نفس: این ویژگی نقش مهمی در انعطاف پذیری و همچنین پایداری فراگیران دارد. معمولاً تثبیت بیش از حد بر روی عملکرد منجر به کاهش اعتماد به نفس می شود و ممکن است منجر به کاهش علاقه به یادگیری شود. اگر زبان آموز بتواند به راحتی موارد فوق الذکر یعنی همکاری، ارتباط، محتوا، تفکر انتقادی، و نوآوری خلاقانه استفاده کند، اعتماد به نفس به طور طبیعی حاصل می شود.
یادگیری دروس از طریق متاورس
همانطور که مشاهده می شود، شش مورد فوق اغلب به یکدیگر وابسته هستند و القای این ویژگی ها در یک مدل آموزشی مجازی، باعث ایجاد چالش می شود. با این حال، فناوری همیشه راهی برای غلبه بر موانع پیدا کرده است و امید است که بتواند در حوزه آموزش نیز همین کار را انجام دهد. از آنجایی که دنیای مجازی بر ارائه یک تجربه فراگیر از طریق فناوری پیشرفته تمرکز می کند، توسعه دهندگان باید روی هدف نهایی یعنی یادگیری از طریق تجربه تمرکز کنند.
گزارش بروکینگز میگوید: دریافت مؤلفه تعامل اجتماعی از همان ابتدا ضروری است. تعامل از طریق آواتارها ممکن است در ابتدا جذاب نباشد. با وجود پوشیدن شیک ترین لباس های آنلاین، آنها ممکن است جایگزین مناسبی برای تعاملات فیزیکی نباشند.
بزرگترین چالش همه آنها ادغام هر دو جهان به شیوه ای است که روابط اجتماعی واقعی معلم – کودک، مراقب – کودک و کودک – کودک را حفظ کند. علاوه بر این، بازی های یادگیری و سایر تجربیات متاورس باید متنوع تر باشند و از نظر فرهنگی برای همه فراگیر باشند. این امر نیز نقش متاورس در آموزش را به ما یاد آوری می کند. توسعه دهندگان همچنین باید به این واقعیت توجه داشته باشند که اطلاعات نادرست در اینترنت گسترده است، و جریان هر گونه تبلیغات نادرست از این قبیل وارد فراواژه نمی شود.
متاورس قبلاً برندهای مد، برنامه ریزان رویداد ها و همایش ها، شرکت های املاک، بانک ها و سایر مؤسسات را جذب کرده است. اکنون وقت آن است که آهسته و پیوسته، آموزش و پرورش را نیز جذب نماید. سؤال این است که توسعه دهندگان چگونه به طور مؤثر راه حل هایی ارائه خواهند داد که مشکلاتی را که انتظار داریم در آن زمان با آن مواجه شویم را برطرف کنند؟
آموزش و یادگیری مفید
یادگیری الکترونیکی از طریق متاورس نسبت به روش های سنتی مزایای زیادی دارد. نقش متاورس در آموزش را نباید نادیده بگیریم چون که یادگیری آنلاین برای بسیاری از دانش آموزان در چند سال گذشته تبدیل به عادت شده است. با این حال، در روش های سنتی استفاده از تلفن همراه یا تبلت و ویدئوکنفرانس تا حدودی محدود است.
موانع جغرافیایی
هیچ محدودیت جغرافیایی فیزیکی در متاورس وجود ندارد؛ بنابراین، دانشآموزان از سراسر جهان می توانند به کلاس ها بپیوندند و در نتیجه تجربهای غنی تر و بهتر از لحاظ فرهنگی داشته باشند.
محیط های واقع گرایانه
محیط های متاورس اکنون می توانند بسیار واقعی به نظر برسند. در نتیجه، کلاس های تاریخ می تواند دانش آموزان را در صحنه ای از امپراتوری روم غوطه ور کند. آزمایش های علمی را می توان عملی تر کرد و دنیای کاملاً جدیدی را مشاهده و تجربه کرد.
تعامل فیزیکی
فناوری واقعیت افزوده می تواند تعاملات فیزیکی بین معلمان و دانش آموزان را افزایش دهد. این می تواند برای نشان دادن چیزهایی مانند زبان اشاره، روش های پزشکی یا تمرین بدنی کار کند.
نتیجه گیری
اگرچه نقش متاورس در آموزش بسیار زیاد بوده و همچنین مزایای زیادی دارد، اما همه نمی توانند با مفهوم متاورس در آموزش سازگار شوند، زیرا آنها فاقد تعاملات انسانی هستند و می توانند اعتیادآور و منزوی باشند. متاورس گام بعدی در تکامل آموزش فناورانه است، از استفاده از وسایل کمک آموزشی تا استفاده از AR برای تجربه ای جذاب تر. مطمئن باشید که متاورس انقلابی در زمینه آموزش به پا خواهد کرد. چند مدرسه در حال حاضر شروع به آموزش همه جانبه با استفاده از متاورس کرده اند. هرچقدر زمان جلوتر می رود، حداقل یکی از کلاس های این مدارس در متاورس خواهد بود، و این امر اجتناب ناپذیر خواهد بود.