یکی از بزرگترین دغدغه های والدین انتخاب مدرسه خوب است. خانواده های مختلف معیارهای متفاوتی برای کیفیت و انتخاب مدرسه دارند. برای آشنایی با ویژگی های یک مدرسه خوب با معلم شو همراه باشید.
مطالعات مختلف نشان داده است که بخش بزرگی از عقاید، منش، عادات و باورها، اخلاقیات، ارزش ها، مبانی علمی و حتی عملی که فرد در زندگی به دست می آورد، در دوران دانش آموزی شکل می گیرد.
خانواده ها معمولاً تمرکز زیادی روی انتخاب مدرسه فرزندان خود دارند و گروهی در این انتخاب بسیار سختگیر هستند، گاهی والدین مدرسه ای را برای فرزندان خود انتخاب می کنند که دور از محل زندگی خود باشد، فقط به این دلیل که معلمان خوبی در آن وجود دارد.
مهم ترین ویژگی یک مدرسه ی خوب
هرچند در کتاب ها و منابع مختلف ویژگی های متعددی برای شناسایی یک مدرسه ی خوب آورده شده و همگان می دانند. اما این مقاله با یک نگاه تحلیل میدانی یا تحلیل عملیاتی درست و منطقی برای تشخیص مهم ترین ویژگی مدرسه ی خوب به شما ارائه می دهد.
می دانید که مدرسه یک موقعیت آموزشی است که در آن تدریس، تعلیم –تربیت و یادگیری رخ می دهد. و آن کسی که این موارد مهم را به متعلم یا متربی یا دانش آموز منتقل می کند، معلم است. پس در این موقعیت آموزشی (مدرسه) معلم مهم ترین وظیفه و نقش را داشته و مهم ترین فرد است. با یک نگاه تحلیلی می توان به آسانی دریافت که در یک موقعیت آموزشی عملیات اصلی، آموزش و یادگیری است که برای دانش آموزان اجرایی و عملیاتی می شود و تنها فردی که در خط اصلی و رویا رو با دانش آموز طی این عملیات سروکار دارد تا عملیات به خوبی به هدف خود برسد، معلم است. او وظیفه دارد عملیات را به خوبی به نتیجه برساند. و برای دست یافتن به چنین نتیجه ای باید دانش و مهارت وتکنیک هایی را بیاموزد و تجربه کند که عملیات خطیر آموزش و یادگیری را به درستی به سرانجام برساند. از بین همه ی تکنیک ها و مهارت ها مهم ترینش همان هایی است که متناسب با این عملیات باشد. یعنی تکنیک های یادگیری- دانش انتقال یادگیری- مهارت تدریس -مشاوره درسی به دانش آموز – روان شناسی شخصیت- روان شناسی یادگیری و…
پس به راحتی می توان فهمید؛ اولین ومهم ترین عنصر مدرسه، موقعیت آموزشی آن در خط مقدم یا همان صف عملیاتی است. معلمان یک مدرسه در خط مقدم صحنه ی آموزش و یادگیری هستند. یعنی اگر معلمان یک مدرسه علاوه بر تدریس ویادگیری، مشاور وروانشناس امر یادگیری باشند، آن وقت آن مدرسه را از سایر مدارس متمایز می کند. در حالیکه به اشتباه در بین خانواده ها فرهنگ و یا این باور ایجاد شده است که بهترین مدرسه، مدرسه ای است که کلاسهای متنوع، فضا و مکان آموزشی شیک، برنامه های چند جانبه ی آموزشی – کلاسهای دلباز – تکنولوژی آموزشی خیلی خوب – میزان و آمار قبولی بالا در دانشگاهها و دیگر امکانات کمک آموزشی دارد و البته شهریه ی بالایی هم دریافت می کنند. هر چند که همه ی این عوامل در امر پیشبرد یادگیری موثرو لازمند. ولی زمانی همه ی این عوامل یک امتیاز محسوب می شود که برای بهبود خدمات مربوط به عملیات اصلی یعنی “آموزش و یادگیری” که مسئول اصلی آن معلم است، باشد. به عبارت ساده تر، معلم چنین مدرسه ای بتواند از امکانات آموزشی موجود برای بهبود تدریس و تقویت یادگیری دانش آموزان استفاده کند. این یک موقعیت آموزشی مناسب برای امر یادگیری است. چرا که معلم هم می تواند در چنین موقعیتی بعنوان مشاور یادگیری درگیر عملیات اصلی شود. اگر معلمان یک مدرسه، صرفا تدریس و آموزش را سرلوحه کار خود قرارندهند، بلکه فراتر ازآن؛ مانند یک روانشناس یادگیری در فرایند یادگیری دانش آموزان دخیل واثرگذار باشند، آنگاه نتیجه و خروجی عملیات بسیار درخشنده خواهد بود.
پس با این تحلیل؛ یک مدرسه ی خوب، مدرسه ای است که یک مزیت رقابتی منحصر به فرد دارد وآنهم فقط معلم است. اگر شما خواننده ی این مقاله هستید و در موقعیت مدیریک مدرسه هستید، یا والدین یک دانش آموز هستید، یا یک معلم هستید، مدرسه ی شما چه امتیاز منحصر به فردی دارد؟!
همه ما اهمیت تحصیل را می دانیم تا جایی که حضرت علی (ع) به فرزند بزرگوارش فرمود: « من به تربیت تو پرداختم پیش از آنکه دلت سخت و فکرت مشغول شود.» مفاهیم اولیه زندگی و اطلاعات کودک در این دوران مانند بذرهایی است که در ذهن کودک کاشته می شود و در آینده رشد می کند و نتایج شیرینی به جا می گذارد که به طور موثر زندگی او را شکل می دهد و سرنوشت و جامعه او را رقم می زند.
انتخاب مدرسه خوب در دوران تحصیل از حساسیت بیشتری برخوردار است. آنچه باید در نظر داشت این است که اجزا و عناصر یک مدرسه اعم از مواد، دانش آموزان، معلمان، ابزارهای آموزشی، فضاها و … به هم پیوسته و مهم هستند تا افراد مفید در آینده پرورش یابند.
برای انتخاب مدرسه خوب باید از چند ماه قبل شروع به شناسایی مدارس اطراف خود کنید و هنگام حضور در مدرسه و بررسی امکانات و شرایط آن و ارتباط با مدیر و معاون یا والدینی که فرزندانشان در آن تحصیل می کنند اطلاعات لازم را کسب کنید.
در صورتی که شما معلم عزیز تمایل دارید با انواع روش تدریس، و نحوه نوشتن طرح درس و … بیشتر آشنا شوید بهتر است به سایر مقالات وب سایت معلم شو مراجعه نمایید. این وب سایت به گونه ای طراحی شده است که می تواند تمامی نیازهای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و معلمان کارآمد را برطرف سازد.
برخی از ویژگی های یک مدرسه خوب
- یک مدرسه خوب به طور آشکار و اساسی جامعه ای را که در آن تعبیه شده است بهبود می بخشد.
- یک مدرسه خوب به سرعت با تغییرات اجتماعی سازگار می شود.
- یک مدرسه خوب از هر منبع، مزیت، هدیه و فرصتی که دارد برای رشد دانشآموزان استفاده میکند.
- یک مدرسه خوب دانشآموزانی دارد که با یک هدف مشترک کنار میآیند و از یکدیگر حمایت میکنند.
- یک مدرسه خوب دانشآموزانی را تربیت میکند که میخوانند و مینویسند چون میخواهند.
- یک مدرسه خوب در حالی که برای رشد با یک «جامعه جهانی» همکاری می کند، شکست ها و محدودیت های خود را می پذیرد.
- یک مدرسه خوب معیارهای متنوع و قانعکنندهای برای موفقیت دارد – معیارهایی که خانوادهها و جوامع آن را درک میکنند و برایشان ارزش قائل هستند.
- یک مدرسه خوب پر از دانشآموزانی است که میدانند چه چیزی ارزش درک کردن دارد.
- یک مدرسه خوب به زبان کودکان، خانواده ها و جامعه ای که در آن خدمت می کند صحبت می کند.
- یک مدرسه خوب سایر مدارس و سازمان های فرهنگی را که با آنها در ارتباط است بهبود می بخشد.
- یک مدرسه خوب رابطه بین کنجکاوی، تحقیق و تغییر پایدار انسانی را درک می کند.
- یک مدرسه خوب باعث میشود که تک تک دانشآموزان و خانوادهها در شرایط مساوی احساس ارزش کنند.
- یک مدرسه خوب مملو از دانشآموزانی است که نه تنها سؤالات عالی میپرسند، بلکه این کار را با شوق و اشتیاق زیاد انجام میدهند.
- مدرسه خوب دانش آموزان را به سمت تربیت صحیح تغییر می دهد. دانش آموزان مدارس عالی را تغییر می دهند.
- یک مدرسه خوب تفاوت بین یک ایده بد و اجرای بد یک ایده خوب را درک می کند.
- یک مدرسه خوب از توسعه حرفه ای استفاده می کند که برای بهبود ظرفیت معلم در طول زمان طراحی شده است.
- یک مدرسه خوب وعده های توخالی نمی دهد، بیانیه های مأموریت گمراه کننده ایجاد نمی کند، یا والدین و اعضای جامعه را با اصطلاحات آموزشی گمراه نمی کند. معتبر و شفاف است.
- یک مدرسه خوب برای معلمان و مدیران و والدین خود به عنوان عوامل موفقیت دانش آموزان ارزش قائل است.
- یک مدرسه خوب مایل است در مواجهه با گرایشها، دادهها، چالشها و فرصتهای مرتبط، «نظر خود را تغییر دهد».
- یک مدرسه خوب فکر را می آموزد نه محتوا.
- یک مدرسه خوب به خود متمرکز میشود – باعث میشود فناوری، برنامه درسی، سیاستها و سایر «قطعههای» آن نسبت به دانشآموزان و امید و رشد دیده شود.
- مدرسه ی خوب مخل اعمال بد فرهنگی است. اینها عبارتند از عدم تحمل بر اساس نژاد، درآمد، ترجیحات جنسی، سواد و بی علاقگی نسبت به محیط.
- یک مدرسه خوب دانشآموزانی را تربیت میکند که خود را در زمینه خودشان میبینند و میشناسند نه صرفاً به عنوان «دانشآموز خوب». این زمینهها باید شامل عوامل و ایدههای جغرافیایی، فرهنگی، جامعهمحور، زبان محور و حرفهای باشد.
- یک مدرسه خوب دانشآموزانی را تربیت میکند که امید شخصی و خاص به آینده دارند و میتوانند آن را بیان کنند، باور کنند و با دیگران به اشتراک بگذارند.
- یک مدرسه ی خوب دانشآموزانی را تربیت میکند که میتوانند همدلی کنند، نقد کنند، محافظت کنند، دوست بدارند، الهام بگیرند، بسازند، طراحی کنند، بازسازی کنند، و تقریباً هر چیزی را درک کنند – و سپس این کار را طبق عادت انجام دهند.
- یک مدرسه ی خوب با مدارس خوب دیگر ارتباط برقرار میکند و دانشآموزان را نیز مرتبط میکند.
- یک مدرسه ی خوب بیشتر از سایر مدارس یا وضعیت موجود آموزشی به شیوههای فرهنگی توجه دارد تا شیوههای آموزشی – دانشآموزان و خانوادهها.
- یک مدرسه خوب به دانشآموزان کمک میکند تا ماهیت دانش – انواع آن، سیال بودن، استفاده/سوءاستفادهها، کاربردها، فرصتهای انتقال و غیره را درک کنند.
- یک مدرسه خوب دانشآموزانی را به تربیت می کند که میتوانند به طور انتقادی درباره موضوعات مورد علاقه انسان، کنجکاوی، هنر، صنعت، میراث، دامداری، کشاورزی و غیره فکر کنند.
- یک مدرسه خوب به دانش آموزان کمک می کند تا خود را از نظر چارچوب تاریخی، میراث خانوادگی، زمینه اجتماعی و ارتباط جهانی ببینند.
- یک مدرسه خوب همه دانشآموزان را در سطح پایه عالی میخواهد.
- یک مدرسه خوب یک کتابخانه عالی و یک کتابدار دارد که دانشآموزان را دوست دارد و عاشق کتاب است و میخواهد این دو ارتباط معناداری برقرار کنند.
- یک مدرسه خوب ممکن است فضاهای سازنده و پرینترهای سه بعدی و برنامه های هنری و علوم انسانی فوق العاده داشته باشد، اما مهمتر از آن، این نوع فضاهای آموزشی توسط دانش آموزان و ایده های آنها مشخص می شود تا خود “برنامه ها” و فناوری.
- مدرسه خوب سرشار از شادی، کنجکاوی، امید، دانش و تغییر مداوم است.
- یک مدرسه خوب به جای پنهان کردن یا «تغییر دادن آن به عنوان یک فرصت»، وقتی مشکلی داشته باشد، می پذیرد. (گاهی اوقات، ذهنیت رشد بیش از حد می تواند چیز بدی باشد.)
- یک مدرسه خوب جلسات غیر ضروری ندارد.
- یک مدرسه خوب فقط به خاطر اینکه آنجاست پول خرج نمی کند.
- یک مدرسه خوب ممکن است عاشق یادگیری پروژه محور باشد، اما پروژه ها را بیشتر دوست دارد و دانش آموزانی که پروژه ها را انجام می دهند.
- یک مدرسه خوب نتایج آزمون را صادقانه و در چارچوب توضیح می دهد.
- یک مدرسه خوب هرگز از دانش آموز تسلیم نمی شود و به تفکر خلاق و راه حل هایی برای دانش آموزانی که آنها را به چالش می کشند بستگی دارد.
چند ویژگی دیگر یک مدرسه خوب
- یک مدرسه عالی از درخواست کمک نمی ترسد.
- یک مدرسه خوب آینده یادگیری را می بیند و آن را با پتانسیل های حال حاضر می کند.
- یک مدرسه خوب دانشآموزانی را فارغالتحصیل نمیکند که امیدی به آینده ندارند.
- یک مدرسه خوب دانش، درک، مهارتها و شایستگیها را از هم جدا میکند و به دانشآموزان کمک میکند تا همین کار را انجام دهند.
- یک مدرسه منحصر به فرد، دانشآموزان با استعداد را به همان اندازه که دانشآموزان در حال مبارزه را جابهجا میکنند، «حرکت میکند».
- یک مدرسه ممتاز از هدایا و منابع دانشآموزان و خانوادههایشان سود میبرد – و در عوض آن هدایا و منابع را تقویت میکند.
- یک مدرسه مناسب معلمان و مدیران را خسته نمی کند.
- یک مدرسه مناسب برای همه بازدیدکنندگان احساس خوبی دارد که در آن یاد بگیرند، در داخل آموزش دهند، بازدید کنند و در غیر این صورت تجربه کنند.
- یک مدرسه عالی به دنبال پرورش معلمان عالی است که به دنبال رشد همه دانش آموزان هستند تا دنیای خود را شکل دهند و تغییر دهند.
یک پاسخ
مرسی خوب و عالی