بدون دیدگاه

یکی از بزرگترین دغدغه های والدین انتخاب مدرسه خوب است. خانواده های مختلف معیارهای متفاوتی برای کیفیت و انتخاب مدرسه دارند. برای آشنایی با ویژگی های یک مدرسه خوب با معلم شو همراه باشید.

مطالعات مختلف نشان داده است که بخش بزرگی از عقاید، منش، عادات و باورها، اخلاقیات، ارزش ها، مبانی علمی و حتی عملی که فرد در زندگی به دست می آورد، در دوران دانش آموزی شکل می گیرد.

خانواده ها معمولاً تمرکز زیادی روی انتخاب مدرسه فرزندان خود دارند و گروهی در این انتخاب بسیار سختگیر هستند، گاهی والدین مدرسه ای را برای فرزندان خود انتخاب می کنند که دور از محل زندگی خود باشد، فقط به این دلیل که معلمان خوبی در آن وجود دارد.

ویژگی های مدرسه خوب

همه ما اهمیت تحصیل را می دانیم تا جایی که حضرت علی (ع) به فرزند بزرگوارش فرمود: « من به تربیت تو پرداختم پیش از آنکه دلت سخت و فکرت مشغول شود.» مفاهیم اولیه زندگی و اطلاعات کودک در این دوران مانند بذرهایی است که در ذهن کودک کاشته می شود و در آینده رشد می کند و نتایج شیرینی به جا می گذارد که به طور موثر زندگی او را شکل می دهد و سرنوشت و جامعه او را رقم می زند.

انتخاب مدرسه خوب در دوران تحصیل از حساسیت بیشتری برخوردار است. آنچه باید در نظر داشت این است که اجزا و عناصر یک مدرسه اعم از مواد، دانش آموزان، معلمان، ابزارهای آموزشی، فضاها و … به هم پیوسته و مهم هستند تا افراد مفید در آینده پرورش یابند.

برای انتخاب مدرسه خوب باید از چند ماه قبل شروع به شناسایی مدارس اطراف خود کنید و هنگام حضور در مدرسه و بررسی امکانات و شرایط آن و ارتباط با مدیر و معاون یا والدینی که فرزندانشان در آن تحصیل می کنند اطلاعات لازم را کسب کنید.

در صورتی که شما معلم عزیز تمایل دارید با انواع روش تدریس، و نحوه نوشتن طرح درس و …  بیشتر آشنا شوید بهتر است به سایر مقالات وب سایت معلم شو مراجعه نمایید. این وب سایت به گونه ای طراحی شده است که می تواند تمامی نیازهای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و معلمان کارآمد را برطرف سازد.

برخی از ویژگی های یک مدرسه خوب

  1. یک مدرسه خوب به طور آشکار و اساسی جامعه ای را که در آن تعبیه شده است بهبود می بخشد.
  2. یک مدرسه خوب به سرعت با تغییرات اجتماعی سازگار می شود.
  3. یک مدرسه خوب از هر منبع، مزیت، هدیه و فرصتی که دارد برای رشد دانش‌آموزان استفاده می‌کند.
  4. یک مدرسه خوب دانش‌آموزانی دارد که با یک هدف مشترک کنار می‌آیند و از یکدیگر حمایت می‌کنند.
  5. یک مدرسه خوب دانش‌آموزانی را تربیت می‌کند که می‌خوانند و می‌نویسند چون می‌خواهند.
  6. یک مدرسه خوب در حالی که برای رشد با یک «جامعه جهانی» همکاری می کند، شکست ها و محدودیت های خود را می پذیرد.
  7. یک مدرسه خوب معیارهای متنوع و قانع‌کننده‌ای برای موفقیت دارد – معیارهایی که خانواده‌ها و جوامع آن را درک می‌کنند و برایشان ارزش قائل هستند.
  8. یک مدرسه خوب پر از دانش‌آموزانی است که می‌دانند چه چیزی ارزش درک کردن دارد.
  9. یک مدرسه خوب به زبان کودکان، خانواده ها و جامعه ای که در آن خدمت می کند صحبت می کند.
  10. یک مدرسه خوب سایر مدارس و سازمان های فرهنگی را که با آنها در ارتباط است بهبود می بخشد.
  11. یک مدرسه خوب رابطه بین کنجکاوی، تحقیق و تغییر پایدار انسانی را درک می کند.
  12. یک مدرسه خوب باعث می‌شود که تک تک دانش‌آموزان و خانواده‌ها در شرایط مساوی احساس ارزش کنند.
  13. یک مدرسه خوب مملو از دانش‌آموزانی است که نه تنها سؤالات عالی می‌پرسند، بلکه این کار را با شوق و اشتیاق زیاد انجام می‌دهند.
  14. مدرسه خوب دانش آموزان را به سمت تربیت صحیح تغییر می دهد. دانش آموزان مدارس عالی را تغییر می دهند.
  15. یک مدرسه خوب تفاوت بین یک ایده بد و اجرای بد یک ایده خوب را درک می کند.
  16. یک مدرسه خوب از توسعه حرفه ای استفاده می کند که برای بهبود ظرفیت معلم در طول زمان طراحی شده است.
  17. یک مدرسه خوب وعده های توخالی نمی دهد، بیانیه های مأموریت گمراه کننده ایجاد نمی کند، یا والدین و اعضای جامعه را با اصطلاحات آموزشی گمراه نمی کند. معتبر و شفاف است.
  18. یک مدرسه خوب برای معلمان و مدیران و والدین خود به عنوان عوامل موفقیت دانش آموزان ارزش قائل است.
  19. یک مدرسه خوب مایل است در مواجهه با گرایش‌ها، داده‌ها، چالش‌ها و فرصت‌های مرتبط، «نظر خود را تغییر دهد».
  20. یک مدرسه خوب فکر را می آموزد نه محتوا.
  21. یک مدرسه خوب به خود متمرکز می‌شود – باعث می‌شود فناوری، برنامه درسی، سیاست‌ها و سایر «قطعه‌های» آن نسبت به دانش‌آموزان و امید و رشد دیده شود.
  22. مدرسه خوب مخل اعمال بد فرهنگی است. اینها عبارتند از عدم تحمل بر اساس نژاد، درآمد، ترجیحات جنسی، سواد و بی علاقگی نسبت به محیط.
  23. یک مدرسه خوب دانش‌آموزانی را تربیت می‌کند که خود را در زمینه خودشان می‌بینند و می‌شناسند نه صرفاً به عنوان «دانش‌آموز خوب». این زمینه‌ها باید شامل عوامل و ایده‌های جغرافیایی، فرهنگی، جامعه‌محور، زبان محور و حرفه‌ای باشد.
  24. یک مدرسه خوب دانش‌آموزانی را تربیت می‌کند که امید شخصی و خاص به آینده دارند و می‌توانند آن را بیان کنند، باور کنند و با دیگران به اشتراک بگذارند.
  25. یک مدرسه خوب دانش‌آموزانی را تربیت می‌کند که می‌توانند همدلی کنند، نقد کنند، محافظت کنند، دوست بدارند، الهام بگیرند، بسازند، طراحی کنند، بازسازی کنند، و تقریباً هر چیزی را درک کنند – و سپس این کار را طبق عادت انجام دهند.
  26. یک مدرسه خوب با مدارس خوب دیگر ارتباط برقرار می‌کند و دانش‌آموزان را نیز مرتبط می‌کند.
  27. یک مدرسه خوب بیشتر از سایر مدارس یا وضعیت موجود آموزشی به شیوه‌های فرهنگی توجه دارد تا شیوه‌های آموزشی – دانش‌آموزان و خانواده‌ها.
  28. یک مدرسه خوب به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا ماهیت دانش – انواع آن، سیال بودن، استفاده/سوءاستفاده‌ها، کاربردها، فرصت‌های انتقال و غیره را درک کنند.
  29. یک مدرسه خوب دانش‌آموزانی را به تربیت می کند که می‌توانند به طور انتقادی درباره موضوعات مورد علاقه انسان، کنجکاوی، هنر، صنعت، میراث، دامداری، کشاورزی و غیره فکر کنند.
  30. یک مدرسه خوب به دانش آموزان کمک می کند تا خود را از نظر چارچوب تاریخی، میراث خانوادگی، زمینه اجتماعی و ارتباط جهانی ببینند.
  31. یک مدرسه خوب همه دانش‌آموزان را در سطح پایه عالی می‌خواهد.
  32. یک مدرسه خوب یک کتابخانه عالی و یک کتابدار دارد که دانش‌آموزان را دوست دارد و عاشق کتاب است و می‌خواهد این دو ارتباط معناداری برقرار کنند.
  33. یک مدرسه خوب ممکن است فضاهای سازنده و پرینترهای سه بعدی و برنامه های هنری و علوم انسانی فوق العاده داشته باشد، اما مهمتر از آن، این نوع فضاهای آموزشی توسط دانش آموزان و ایده های آنها مشخص می شود تا خود “برنامه ها” و فناوری.
  34. مدرسه خوب سرشار از شادی، کنجکاوی، امید، دانش و تغییر مداوم است.
  • یک مدرسه خوب به جای پنهان کردن یا «تغییر دادن آن به عنوان یک فرصت»، وقتی مشکلی داشته باشد، می پذیرد. (گاهی اوقات، ذهنیت رشد بیش از حد می تواند چیز بدی باشد.)
  1. یک مدرسه خوب جلسات غیر ضروری ندارد.
  • یک مدرسه خوب فقط به خاطر اینکه آنجاست پول خرج نمی کند.
  • یک مدرسه خوب ممکن است عاشق یادگیری پروژه محور باشد، اما پروژه ها را بیشتر دوست دارد و دانش آموزانی که پروژه ها را انجام می دهند.
  1. یک مدرسه خوب نتایج آزمون را صادقانه و در چارچوب توضیح می دهد.
  2. یک مدرسه خوب هرگز از دانش آموز تسلیم نمی شود و به تفکر خلاق و راه حل هایی برای دانش آموزانی که آنها را به چالش می کشند بستگی دارد.
بیشتر بدانید :   دلیل اهمیت دانشگاه فرهنگیان

چند ویژگی دیگر یک مدرسه خوب

  • یک مدرسه خوب از درخواست کمک نمی ترسد.
  • یک مدرسه خوب آینده یادگیری را می بیند و آن را با پتانسیل های حال حاضر می کند.
  • یک مدرسه خوب دانش‌آموزانی را فارغ‌التحصیل نمی‌کند که امیدی به آینده ندارند.
  • یک مدرسه خوب دانش، درک، مهارت‌ها و شایستگی‌ها را از هم جدا می‌کند و به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا همین کار را انجام دهند.
  • یک مدرسه خوب، دانش‌آموزان با استعداد را به همان اندازه که دانش‌آموزان در حال مبارزه را جابه‌جا می‌کنند، «حرکت می‌کند».
  • یک مدرسه خوب از هدایا و منابع دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان سود می‌برد – و در عوض آن هدایا و منابع را تقویت می‌کند.
  • یک مدرسه خوب معلمان و مدیران را خسته نمی کند.
  • یک مدرسه خوب برای همه بازدیدکنندگان احساس خوبی دارد که در آن یاد بگیرند، در داخل آموزش دهند، بازدید کنند و در غیر این صورت تجربه کنند.
  • یک مدرسه خوب به دنبال پرورش معلمان عالی است که به دنبال رشد همه دانش آموزان هستند تا دنیای خود را شکل دهند و تغییر دهند.
اشتراک گذاری :
جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست