معلم شو

6 راهکار برای مقابله با دانش آموز بی ادب

دانش آموز بی ادب

6 راهکار برای مقابله با دانش آموز بی ادب

دانش آموز بی ادب چه رفتارهایی دارد؟ شیوه صحیح مقابله با این دسته از افراد چگونه است؟ در این مقاله می خواهیم به 6 راهکار مختلف برای مقابله با دانش آموزان بی ادب بپردازیم. این روش ها می توانند به شما کمک کنند تا ناهنجاری های رایج در بین دانش آموزان را شناخته و بهترین تصمیم را برای مقابله با آن بگیرید. در ادامه با معلم شو همراه باشید.

رفتارهای هنجارشکنانه دانش آموز بی ادب چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم به بررسی برخوردهایی که می‌توان مقابل دانش آموز بی ادب انجام داد بپردازیم، بهتر است ابتدا ویژگی‌های رفتاری آنها را بشناسیم. این موضوع باعث می شود تا ملاک های تشخیص دانش آموزان هنجارشکن را نیز بیاموزیم. در این خصوص باید گفت:

  • صحبت کردن با همکلاسی ها: یکی از شاخصه های اصلی این دسته از دانش آموزان، صحبت کردن در هنگام تدریس است. این موضوع باعث می شود تا همکلاسی او و اطرافیان وی نیز نتوانند بر روی درس خود تمرکز کنند.
  • خوردن خوراکی: دانش آموزانی که در هنگام تدریس معلم اقدام به خوردن خوراکی می کنند، لازم است در رفتار خود بازنگری نمایند. چراکه یکی از آداب و وظایف دانش آموزان در هنگام تدریس، گوش دادن کامل به صحبت های معلم است.
  • اذیت کردن دیگران: این دسته از افراد معمولا همکلاسی های خود را اذیت می کنند. این کار می تواند با هل دادن، ضربه زدن، گرفتن وسایل آنها و غیره انجام گردد.
  • استفاده از موبایل: دانش آموز بی ادب معمولا از وسایلی که عرف کلاس نیست مانند گوشی موبایل استفاده می کند.

نشانه های رفتاری دیگر در این دسته از افراد عبارتند از تندگویی، عدم حفظ احترام، فحش دادن در مقابل همکلاسی ها، ایجاد هرج و مرج، پرخاشگری به سایر دانش آموزان، عدم انجام تکالیف و غیره.

چگونه با دانش آموز بی ادب برخورد کنیم؟

اما نحوه برخورد با دانش آموز بی ادب چگونه است؟ در این خصوص می توان به 6 راه حل اشاره کرد که عبارتند از:

  • صحبت با دانش آموز: یکی از بهترین انتخاب ها برای موثرترین روش برخورد معلم، صحبت با دانش آموز است. در این حالت باید او را به دفتر مدیر فراخوانده و در مقابل معلم و معاونین مدرسه پاسخگو کنید. شیوه برخورد و درک مشکل دانش آموز می تواند به شما کمک کند تا راهکار مناسبی را برای این فرد بیابید.
  • توضیح دادن: به دانش آموز خود توضیح دهید استفاده از عبارات یا کلمات، رفتارها و فعالیت هایی که انجام می دهد، اشتباه است. اگر دانش آموز آن را تکرار کرد، مهم است که به آنها یادآوری کنید شما انتظار دارید احترام بیشتری برای کلاس قائل شوید.
  • مشورت کردن: شما می توانید با سایر معلمین و معاونین مدرسه در این رابطه صحبت کنید. استفاده از تجربه و اطلاعاتی که ممکن است دیگران در خصوص دانش آموز داشته باشند، می توانند در نحوه برخورد با دانش آموز بی ادب تعیین کننده باشند.
بیشتر بدانید :   اهمیت روانشناسی نقاشی در کودکان ( 2 تا 12 سال)

نحوه کنترل دانش آموزان هنجارشکن

از راهکارهای دیگری که می توان برای برخورد و کنترل دانش آموز بی ادب به آن اشاره کرد می توان گفت:

  • مشغول نگه داشتن دانش آموز: شما می توانید برای متوقف کردن او، دانش آموز را مشغول نگه دارید. این روش می تواند با درنظر گرفتن تنبیه و یا جریمه به ازای رفتارهای خارج از عرف او انجام گردد.

نکته: به این مورد توجه کنید درنظر گرفتن مجازات و تنبیه ممکن است به رابطه شما با دانش آموزان لطمه وارد کند. به همین خاطر بهتر است در ابتدا مشکل وی را واکاوی نمایید.

  • احضار والدین: یکی از راهکارهای کنترل دانش آموزان، احضار والدین و صحبت کردن با آنها در حضور دانش آموز است. شما می بایست سرپرست دانش آموز را به رفتارها و فعالیت هایی که در کلاس انجام می دهد، آگاه کنید. از او بخواهید تا رفتارهای فرزند خود را کنترل کند. شما می توانید با هشدارها و متذکر شدن قوانین مدرسه، دانش آموز را از عواقب کارهایش نزد والدین آگاه سازید.
  • تعامل بیشتر با دانش آموز: برای آنکه بتوانید دانش آموز را به فضای درس وارد کنید، سعی کنید او را بیشتر از دیگران در مباحث تئوری خود شرکت دهید. این کار باعث خواهد شد تا این فرد تمرکز بیشتری نسبت به مطالب بیان شده داشته باشد.

به این نکته توجه کنید معلمین و سرپرست های آموزشی یک دانش آموز، می بایست نسبت به فعالیت ها و رفتارهای دانش آموزان نوجوان و جوان صبر بیشتری داشته باشند. آنها می بایست شنوندگان خوبی بوده و از بی اعتنایی و پیش داوری پرهیز کنند.

بیشتر بدانید :   جامعه شناسی آموزش و پرورش چیست؟

چند نکته مهم در مورد دانش آموزان بی ادب

  • تحقیقات نشان داده در جاهایی که شاگردان به معلم خود علاقه ندارند بی ادبی بیشتری وجود خواهد داشت، بی ادبی شاید طغيان بر عليه آموزگاری است که جایگاهی در بین دانش آموزانش ندارد.
  • نبود هماهنگی قوانین منزل و آموزشگاه باعث بی ادبی و بی انضباطی دانش آموز می شود. اگر دانش آموز اختلافی بین ارزش های تربیتی منزل و آموزشگاه را ببیند، بدام شک و تردید گرفتار خواهد شد و نمی‌داند کدام ارزش را انتخاب کنند. اگر آموزشگاه درست می‌گوید؟ پس چرا خانواده چیز متفاوتی می‌گوید و برعکس.
  • برخی زمان ها هم پدر و مادر و هم معلمان، دانش آموزان را مجبور به اجرای قوانین می‌کنند ولی به هیچ عنوان توجهی به اجرا نشدن آن ندارند. در عوض این بی خیالی پدر و مادر و معلمان نوجوان نمی‌داند وظیفه‌اش در مقابل این قوانین چیست؟ در واقع آموزشگاه از او چه انتظاری دارد؟ و چه کاری را باید انجام دهد؟ این نا آگاهی و سردرگمی نسبت به قوانین موجب می‌شود زمینه بی ادبی و نافرمانی در دانش آموزان ایجاد گردد.

به مقاله ای که خواندید علاقه داشتید ؟ با دیگران به اشتراک بگذارید

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *