معلم شو

8 راهکار مهم برای تقویت حافظه

تقویت حافظه

8 راهکار مهم برای تقویت حافظه

تقویت حافظه چگونه صورت می گیرد؟ حافظه ترکیبی از 3 فعالیت مهم در مغز است که شامل ثبت و دریافت اطلاعات و نیز بازیابی آنها می شود. هرگونه مشکل در هرکدام از این موارد می تواند اختلالاتی را در شما ایجاد کند. در ادامه این مقاله با معلم شو باشید تا به بررسی کامل این موضوع بپردازیم.

تقویت حافظه چگونه صورت می گیرد؟

امروزه تقویت حافظه یکی از روش های مهم در ارتقا سطح زندگی است. اگر شما هم فردی هستید که در سنین جوانی و میانسالی قرار دارید، حتما مشغله های فراوانی خواهید داشت و در این میان ممکن است برخی از اطلاعات مهم خود را فراموش کنید. این نوع اتفاقات به خصوص در کارهای روزانه مانند فراموشی پسورد ایمیل، اکانت های شبکه های اجتماعی، برداشتن کلید و غیره رخ می دهند.

اختلال و فراموشی که در اثر عدم تقویت حافظه ایجاد می شوند و انواع مشکلات آن مانند آلزایمر، یکی از نگرانی های مهم برای افرادی است که دچار علائم آن می شوند. هرچند این نشانه ها در افراد زیر 65 سال کمتر دیده می شوند، اما بنابر آمارها، 20 درصد از کسانی که در سنین بالاتر از 65 سال قرار دارند، دچار این اختلال ها خواهند شد. این واقعه در چند سال اخیر شدت گرفته است.

نکته ای که لازم است در درمان مشکلات ضعف حافظه به آن توجه کنید، تشخیص سریع تر و شروع زودتر پروسه درمان آن است. در این صورت روند علاج بیماری شما راحت تر انجام شده و نتایج بهبودی حاصل از آن امیدوار کننده تر خواهد بود. در ادامه علاوه بر روش های مرسوم مانند مراجعه به دکتر و دارو درمانی، 6 مورد از روش های تقویت حافظه و مغز را با شما در میان می گذاریم.

راهکارهای مهم برای بهبود حافظه

حال نوبت آن است تا به 8 مورد از روش های تقویت حافظه بپردازیم که عبارتند از:

  • رعایت تغذیه خوب: ما می توانیم غذاهایی را انتخاب کنیم که به محافظت از عملکرد مغز کمک کنند. اجتناب از کلسترول، چربی های اشباع، چربی های ترانس و انتخاب ماهی، میوه ها، سبزیجات و چربی های سالم مانند روغن زیتون یا روغن کانولا بخشی از این راهکار است. حتی به صورت روزانه، وعده های غذایی مغذی، می توانند هوشیاری را بهبود بخشیده و به ما کمک کنند تا خاطرات را حفظ کنیم.
  • فعالیت بدنی: همانطور که یک رژیم غذایی به محافظت از مغز کمک می کند، ورزش هوازی تقویت کننده قلب است که به جلوگیری از بیماری آلزایمر، سکته مغزی و سایر شرایط آسیب رسان آن کمک خواهد کرد. امروزه چاقی به عنوان یکی از عوامل خطرناک برای زوال عقل گزارش شده است.
  • خوب خوابیدن: افرادی که از اختلالات خواب رنج می برند اغلب مشکلات حافظه را تجربه می کنند. اما بسیاری از اختلالات خواب قابل درمان هستند. بنابراین اگر با مشکلات خوابیدن مانند بیداری های آزاردهنده، خروپف و یا مشکل در به خواب رفتن مواجه هستید، حتما به دنبال درمان آن باشید.
بیشتر بدانید :   2 نکته مهم در مورد بهترین زمان مطالعه

دیگر راهکارهای تقویت حافظه

5 مورد دیگر از راه های تقویت حافظه عبارتند از:

  • درمان افسردگی: از استرس دوری کنید و افسردگی را درمان نمایید. هر دو باعث تغییرات شیمیایی در مغز می شوند که می تواند آنقدر شدید باشد که خانواده یا پزشک فرد به اشتباه به آلزایمر یا سایر مشکلات عقل مشکوک شوند. افسردگی و استرس نیز خطر ابتلای فرد به آلزایمر را افزایش می دهد.
  • ترک مواد نامناسب: سیگار و مصرف الکل را ترک کنید. بسیاری از مواد موجود در دود سیگار به مغز آسیب می رساند و حافظه را مختل می کند. هرچند برخی از مطالعات، نوشیدن الکل را در حد اعتدال مفید می دانند، اما باید بدانید مصرف بیش از یک یا دو لیوان کوچک از ان در روز می‌تواند برای مغز سمی باشد. بنابراین بهتر است به سراغ آن نروید.
  • ذهن را به چالش بکشید: تحریک ذهنی ارتباطات جدید بین سلول‌ های مغز را تشویق می‌کند. بنابراین به دنبال انواع فعالیت های چالش برانگیز ذهنی باشید. این مورد یکی از بهترین تکنیک های تقویت حافظه است. یک مهارت جدید بیاموزید، مثلا نواختن یک ساز را یاد بگیرید و یا یک زبان خارجی را مطالعه کنید. شما می توانید پازل حل کنید. به باشگاه ها بروید و یا داوطلب شوید، راه‌های بیشتری برای ارتباط اجتماعی پیدا کنید. افزایش راه های اجتماعی می تواند با راه اندازی یک صفحه فیسبوکی و تعامل بیشتر با مخاطبان یا پیوستن در کمپ های داوطلبانه انجام شود.
  • تکرار مطالب با صدای بلند: از میان تمام تکنیک‌های تقویت حافظه، این یکی از ساده‌ترین تکنیک‌ها است و به شما کمک می‌کند همه چیز را از جای کلید منزل تا برنامه درسی و خواندن پاسخ سوالات درسی به خاطر بسپارید. تحقیقات نشان می‌دهد که صحبت کردن با خود در مورد آنچه می‌خواهید به خاطر بسپارید، برای تقویت حافظه بسیار مفید است.
  • یادگیری زبان دیگر: یادگیری زبان دیگر حتی در بزرگسالی می تواند حافظه را تقویت کند. مطالعه ای بر روی 262 نفر در دانشگاه ادینبورگ در اسکاتلند نشان داد که حافظه و هوش در افرادی که شروع به یادگیری یک زبان جدید کرده اند بهبود یافته است. تحقیقات دیگر نیز نشان داده است که دوزبانگی می تواند شروع زوال عقل را چندین سال به تاخیر بیندازد. این تأثیر برای کسانی که زبان دوم را در دوران کودکی و همچنین در سال‌های بعد یاد گرفته‌اند صادق است (هر دو شرایط). یکی از محققان این پروژه می‌گوید: «میلیون‌ها نفر در سال‌های پس از کودکی شروع به یادگیری زبان دوم می‌کنند.» مطالعه ما نشان می‌دهد که دوزبانگی، حتی زمانی که در بزرگسالی یاد می‌شود، می‌تواند برای مغز سالخورده مفید باشد.
بیشتر بدانید :   چطور در امتحان آنلاین 20 شویم؟

یک معلم هوشمند باید علاوه بر تسلط به انواع روش تدریس و نحوه نگارش طرح درس، با راه های افزایش تقویت حافظه نیز آشنا باشد، تا بتواند راهنمایی مناسبی به دانش آموزان خود در کلاس درس ارائه دهد.

به مقاله ای که خواندید علاقه داشتید ؟ با دیگران به اشتراک بگذارید

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *