معلم شو

10 راه برای غلبه بر ترس از امتحان

ترس از امتحان

10 راه برای غلبه بر ترس از امتحان

ما در این مقاله از معلم شو قصد داریم در مورد ترس از امتحان در دانش آموزان و راه های کاهش آن صحبت کنیم. یکی از ویژگی های معلم هوشمند و کارآمد داشتن اطلاعاتی در مورد کاهش استرس و ترس از امتحان در دانش آموزان هست، تا با دادن روحیه و اطلاعات صحیح به دانش آموزان آنها را در غلبه بر این ترس کمک کند. قبل از شروع مطالعه مقاله لطفا در مورد سه سوال زیر کمی تامل کنید.

آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا دانش آموران از امتحان می ترسند؟

آیا تا به حال عمیقاً به این فکر کرده اید که چه عواملی باعث اضطراب و ترس از امتحان می شود؟

آیا راه هایی برای کاهش این نوع اضطراب و ترس یافته اید؟

بی شک ترس از امتحان در بین دانش آموزان تقریباً همه گیر و رایج است و می توان گفت مهم ترین دلیل این موضوع نتیجه به دست آمده از امتحان است. نتیجه ای که گواهی قبولی یا عدم موفقیت در نظر گرفته می شود و منجر به ارتقاء، تهدید، تشویق یا مجازات می شود. گاهی اوقات این نتیجه می تواند سرنوشت را رقم بزند. بنابراین هر چه حساسیت و اهمیت نتیجه امتحان بیشتر باشد، اضطراب و ترس از امتحان بیشتر می شود.

اکثر دانش آموزان در حین امتحان دچار اضطراب، نگرانی، ترس و احساسات ناخوشایندی می شوند که برخی از آنها دچار ناراحتی معده، سرگیجه، بی اشتهایی، بی خوابی، حالت تهوع، تپش قلب، ضعف و کوتاهی می شوند. همچنین در مواردی که امتحان به صورت شفاهی توسط دانش آموز انجام می شود، می تواند علائم لکنت عصبی، خشکی دهان و تعریق زیاد را ایجاد کند.

به طور کلی ترس از امتحان نتیجه استرس های محیطی، فشارهای روانی منفی و درک ضعیف دانش آموزان از استعدادها و توانایی های یادگیری است که منجر به تمرکز ضعیف، حواس پرتی ذهنی، ارزیابی های نادرست، واکنش های ناراحتی جسمی و افت تحصیلی می شود.

متأسفانه والدین، مربیان، معلمان، همکلاسی ها و افراد دیگری که در اطراف دانش آموز هستند، کودکان را در امتحانات سردرگم و نگران می کنند، که این باعث می شود گاهی اوقات دانش آموزان از کلاس و مدرسه متنفر شوند. داشتن اضطراب کمتر در روز امتحان ضروری و طبیعی است، زیرا دانش آموزان را فعال، هیجان زده، فعال و با انگیزه برای مطالعه و مطالعه نگه می دارد.

بیشتر بدانید :   4 روش افزایش مهارت در مطالعه درس ریاضی

اما اگر این اضطراب و نگرانی از حد طبیعی خود بیشتر شود، باعث ضعف و ناتوانی دانش آموز، فراموشی موقت، خطاهای شناختی، سردرگمی، درگیری های ذهنی، عدم توجه، تفریح ​​بیش از حد و کاهش فعالیت می شود. ترس از امتحان معمولاً از سنین 11 تا 10 سالگی یعنی زمانی که دانش آموزان در مقطع ابتدایی هستند شروع می شود و اگر برای مقابله با آن تلاش نکنند با سطح تحصیلات آنها افزایش می یابد.

ترس از امتحان در دانش آموزان

 برخی از دلایل ترس از امتحان در دانش آموزان

  • ترس از فراموش کردن آنچه خوانده اند
  • استرس معلم در طول سال تحصیلی
  • والدین توقعات زیادی دارند
  • عدم اعتماد به نفس یک فرد
  • عدم قطعیت سوالات

به طور کلی سه عامل اصلی در ایجاد اضطراب و ترس از امتحان در دانش آموزان موثر است:

1) مسائل شخصی:

انتظارات فراتر از توانایی، عزت نفس پایین، انگیزه پایین برای موفقیت، تفکر منفی در مورد مهارت ها و توانایی های خود، احساس رقابت بیش از حد، عدم آمادگی و برنامه ریزی لازم برای امتحانات و عدم تمرکز و یادگیری.

2) مسائل خانوادگی:

سخت گیری بیش از حد، عدم حمایت و تشویق فرزندان، الگوسازی و والدین مضطرب و بی تفاوت، آثار دعوا و آشفتگی خانوادگی در روزهای امتحان، رقابت غیرمنطقی بین فرزندان در خانواده و تهدیدهای بی مورد والدین،

3) مسائل دیگر:

مانند انتظارات بالای معلمان، محیط مناسب برای امتحان، قوانین خشک و رسمی جلسات امتحانی، نوع سوالات و سوالات امتحانی باعث ایجاد رقابت ناسالم در بین دانش آموزان و عدم توضیح برای دانش آموزان می شود. امتحان.

راه های کاهش ترس از امتحان

اکنون که برخی از علل اضطراب و ترس از امتحان شناسایی شده اند، مهم است که بدانیم چه چیزی می تواند این نوع ترس را کاهش دهد. راه های مختلفی برای کاهش استرس و ترس از امتحان وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

1- تنظیم زمان خواب و استراحت: برخی فکر می کنند برای مطالعه زیاد در طول امتحان نباید اصلا خوابید یا باید کم خوابید. کاهش زمان خواب در حد اعتدال خوب است، اما زیاده روی در آن مفید نیست.

بیشتر بدانید :   5 استراتژی برای مطالعه درس فیزیک

2- پرهیز از سوءتغذیه: تغذیه بیش از حد عوارض نامطلوبی خواهد داشت. باید با خواب و استراحت کافی و همچنین تغذیه کافی از نظر روحی و جسمی برای آزمون آماده باشید.

3- آمادگی برای آزمون: در طول سال تحصیلی از برنامه ریزی و روش های صحیح مطالعه پیروی کنید

الف – به جای مطالعه کامل در آخرین لحظات قبل از امتحان، مطالب درسی را به تدریج و در طول زمان مرور کنید

ب- از یادداشت های خود یادداشت های فشرده بردارید تا بازسازی ذهنی، رمزگذاری و مرور مطالب برای شما مفید باشد

ج – سعی کنید نوع امتحان را بدانید و بر اساس آن می توانید مطالعه خود را بهبود ببخشید

4- بیشتر روی آنچه به عنوان بخشی از سوالات امتحان انتظار دارید تمرکز کنید: می توانید محدوده سوالاتی که در امتحان پرسیده می شود را پیش بینی کنید و به آنها توجه بیشتری کنید. برای این منظور سوالات امتحانی سال های گذشته مفید است. همچنین به مطالب و موضوعاتی که استاد یا معلم در کلاس به آنها تکیه می کند توجه کنید

5- پرهیز از حواس پرتی های مختلف: مثلاً دنبال نکردن مسابقات فوتبال در شب امتحان. اگر آزمون قبلی راضی کننده نبود به آن فکر نکنید و تحلیل آزمون قبلی را به فرصت مناسب بسپارید.

6- تصویر ذهنی مثبتی از خود داشته باشید: به جای درگیر شدن در افکار منفی، همیشه تصویر ذهنی مثبتی از خود داشته باشید و به اندازه کافی سعی کنید موضوع را مطالعه کنید و انتظار موفقیت را داشته باشید.

7- ذکر نام خدا همیشه و در هر موقعیتی باعث آرامش انسان می شود، پس بهتر است به طور منظم و به موقع به انجام وظایف بپردازد.

8- محیطی آرام و بدون استرس ایجاد کنید، علاوه بر اینکه والدین سعی می کنند چنین فضایی را برای یادگیری فرزندان خود ایجاد کنند، کودکان نیز باید تلاش کنند.

9- به کودک اجازه دهید تا اهداف را خودش انتخاب کند. بهتر است برای خود اهدافی تعیین کند زیرا به او انگیزه و انرژی برای رسیدن به آنها می دهد، بنابراین این کار بخشی از زندگی اوست.

10- زمان خود را مدیریت کنید، خوب مطالعه کنید، خوب تمرین کنید و از تنبلی، اتلاف وقت و خیالبافی بپرهیزید.

به مقاله ای که خواندید علاقه داشتید ؟ با دیگران به اشتراک بگذارید

جدیدترین مقالات

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *